طرز تهیه اشکنه شیرازی

  اشکنه برای همه ایرانی‌ها، متولد هر دهه‌ای که باشند، یک غذای نوستالژی و یادآور دستپخت بی‌نظیر مادربزرگ‌هاست. در سال‌های دورتر به محض این‌که هوا کمی سرد می‌شد مادرها و مادربزرگ‌ها دست به کار می‌شدند و یک اشکنه خوشمزه به سبک خودشان بار می‌گذاشتند تا اعضای خانواده کمی به معده به خاطر خوردن غذاهای سنگین استراحت بدهند و از طرف دیگر یک غذای گرم و نرم میل کنند. اصلا انگار اشکنه غذایی برای بشارت تغییر فصل بود. از این بین اشکنه تهرانی‌های قدیمی، اشکنه شیرازی و اشکنه دامغانی‌ها و اهالی خراسان جنوبی مشهورتر از بقیه است.

مواد لازم برای اشکنه

  1. پیاز بزرگ 1 عدد
  2. شنبلیله خشک 1 قاشق غذاخوری
  3. آرد 4 قاشق غذاخوری
  4. روغن به میزان لازم
  5. سیب زمینی متوسط 3 عدد
  6. نمک و فلفل به میزان لازم
  7. زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  8. آب 3 پیمانه
  9. تخم مرغ 4 عدد

طرز تهیه اشکنه شیرازی:

برای درست کردن این اشکنه باید پیاز را ریز خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید تا شفاف و نرم شوند.

بعد نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و هم بزنید.

در وبلاگ متفاوت98 همراه ما باشید

سیب زمینی ها را نگینی خرد کنید و جداگانه تفت دهید. وقتی سیب زمینی ها کمی سرخ شدند آن ها را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید.

در این مرحله آرد را هم به پیاز و سیب زمینی اضافه کنید و همه را با هم تفت دهید. در نهایت شنبلیله را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید.

دقت کنید تا شنبلیله تلخ نشود و عطر و بویش را حفظ کند.

سه لیوان آب داخل مواد تفت داده شده بریزید و اجازه دهید تا سیب زمینی ها خوب بپزند.

وقتی سیب زمینی ها کاملا پخته شدند تخم مرغ ها را داخل اشکنه بریزید و در ظرف را ببندید تا تخم مرغ ها به همان شکل درسته ببندند و خوب پخته شوند.

وقتی اشکنه کاملا غلیظ شد و جا افتاد آن را از روی حرارت بردارید و با کمی نعنا داغ روی آن را تزیین کنید.

نکات طلایی تهیه اشکنه :

-اگر دوست دارید تخم مرغ در اشکنه به صورت درسته مشخص باشد پس نباید آن را بزنید و وقتی در قابلمه تخم مرغ ریخته شد به مدت ده دقیقه غذا را اصلا هم نزنید.

-در تهیه اشکنه رشته از گوشت چرخ کرده هم استفاده میشود و با این غذا کمی تفاوت دارد ولی تهیه اشکنه ماست خیلی با این غذا متفاوت نیست و فقط کافیست در مرحله ی آخر یک الی دو قاشق غذاخوری ماست به غذا اضافه کنید و قبل از به جوش آمدن غذا آن را از روی حرارت بردارید. جالب است بدانید به این غذا اشکنه شیرازی یا آب پیازک نیز گفته میشود.

-برای طعم دهی بیشتر به غذا میتوانید قبل از جوش آمدن آن دو قاشق سوپ خوری رب انار در غذا بریزید.

-در این غذا شنبلیله خشک با مرزه نیز قابل جایگزینی است.

-در این غذا میتوانید به همراه رب گوجه فرنگی، یک قاشق غذا خوری عدس که از قبل خیس کرده اید، بریزید و زمان پخت آن به خاطر عدس به 45 دقیقه میرسد.

-به این غذا اشکنه اصفهانی نیز گفته میشود و در استان اصفهان به همین شکل این غذا تهیه میگردد.

-برای مخلوط کردن آرد میتوانید آن را با آب سرد حل نکنید و در مرحله اول با بقیه مواد فقط تفت دهید. در این صورت مشکل گلوله شدن آرد پیش نخواهد آمد.

-نوع دیگری از اشکنه که به اشکنه تهرانی معروف است معمولا با گوجه فرنگی و یا رب گوجه تهیه میشود. در این غذا گوجه ها را نگینی خرد کنید و همراه سایر مواد با روغن تفت دهید.

منبع: tamkhob.blogsky.com