روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یا روغن ارقان که طلای مایع هم نامیده می شود یک محصول ارگانیک است که از هسته های میوه درخت آرگان که بومی مراکش است استخراج می شود.

زیبایی پوست و مو در همه افراد چه خانم‌ها و چه آقایان به اندازه‌ای اهمیت دارد که امروزه هزینه بسیاری صرف خرید لوازم آرایشی بهداشتی می‌شود تا بتواند سلامت و زیبایی را بازگرداند و به بهترین نحو نگه دارد. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند محصولی پیدا کنند که چندکاره باشد و بتواند نیازهای آنها را به صورت یکجا برطرف کند. شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد که این محصول با کمترین آسیب، از پس همه کارها بر بیاید، ولی در کمال تعجب باید بگوییم که این‌گونه نیست. روغن آرگان یکی از این برگزیدگان است که یک تنه می‌تواند با غول‌های متعددی مبارزه کند.

روغن-آرگان-گلیس-مدل-DAILY-حاوی-ویتامین-E-حجم-۷۵-میل-GLISS-1

 

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی:

با توجه به فراوانی مواد مغذی شامل اسید های چرب غیر اشباع، روغن آرگان نشان داده است که به تنظیم کلسترول بدن و کاهش فشار خون کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که روغن آرگان به بهبود گردش خون در بدت کمک می کند و علاوه بر آن ریسک بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می دهد.

یک ضد التهاب موضعی:

فلاونوئید موجود در روغن آرگان که به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کند، می تواند به صورت موضعی بر روی پوست استفاده شود تا بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آبله مرغان را درمان کند.

افزایش ایمنی:

در مطالعه ای که اخیرا بر روی موش ها انجام شد، روغن آرگان، استحکام سیستم ایمنی این موش ها را آشکار ساخت. این تغییر به علت آنتی اکسیدان های قوی روغن آرگان است که عملکرد ایمنی بدن را به طور خاص تحریک می کند.

خواص روغن آرگان برای مو چیست؟

می‌توان گفت این روغن بهترین روغن برای مو است. مو یکی از ویژگی‌های زیبای هر فرد است و البته بر روی ظاهر، اعتماد به نفس و یا حتی ویژگی‌های شخصیتی‌اش هم تاثیر می‌گذارد. اگر فردی را می‌بینید که موهای سالم و درخشانی دارد و درست در همان زمان از موهای آسیب‌دیده خودتان نا امید می‌شوید، باید بدانید که وقت آن است که به موهای خود بیشتر برسید! موها به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت، مواد شیمیایی، انواع رنگ مو و … نیاز به مراقبت زیادی دارند تا بتوانند وضعیت سالم خود را حفظ کنند و اینجاست که روغن مو قهرمانانه وارد می‌شود.

درمان شوره سر

روغن آرگان مرطوب‌کننده بسیار خوبی است و به دلیل میزان بالای ویتامین ای و آنتی اکسیدانش با شوره و پوسته‌های خشک سر مبارزه می‌کند. زمانی که برای درمان شوره مو از شامپوهای ضدشوره استفاده می‌کنید، در واقع میزان زیادی از مواد شیمیایی که قوی هم هستند، به پوست سر می‌رسانید ولی روغن طبیعی آرگان بدون آسیب به سر، با آیرسانی به مو حتی با چند قطره می‌تواند مشکل را حل کند.

نرم‌کننده بعد از حمام

از این ماده می‌توان به عنوان ماده نرم‌کننده بعد از شامپوی مو هم استفاده کرد. این روغن حالت وزی مو را می‌گیرد و موخوره را هم درمان می‌کند. دو سه قطره از آن را کف دست ریخته و آن را روی ساقه تا انتهای مو ماساژ دهید. این نکته را هم باید بگوییم که درخشندگی و نرمی مو با استفاده از این روغن به ظاهر شما باز می‌گردد.

در وبلاگ متفاوت98 همراه ما باشید

محافظت از مو در برابر حرارت

مژده بدهید که دیگر سشوار و اتوی موها را آسیب نخواهد زد! قبل از استفاده این وسایل، دو تا سه قطره از روغن آرگان را کف دست ریخته و به موها بمالید. با استفاده از برس یا شانه روغن را به همه تارهای مو برساند و آن را از آسیب درجه حرارت بالا در امان بدارید.

مراقبت مو در زمان شنا

با گرم شدن هوا، شنا کردن در دریا و استخر طرفداران بسیاری پیدا می‌کنند. ولی متاسفانه یکی از آسیب‌های جدی مواد شیمیایی استفاده شده برای ضدعفونی کردن آب استخر و حتی نمک‌های محلول در آب دریا، روی مو نمایان می‌شود و آنها را خشک و آسیب دیده می‌کند. برای محافظت مو در برابر کلر و نمک، آنها را کاملا خیس کرده و سپس چند قطره روغن آرگان به موها اضافه کنید. بعد از تمام شدن شنا، سریع موهایتان را بشویید و انتهای مو را با حوله فشار دهید و دوباره به آنها روغن بزنید و با استفاده از برس همه حجم موها را آغشته کنید. از سشوار استفاده نکنید و اجازه دهید خودش در دمای معمولی خشک شود.

درمان ریزش مو

ریزش مو یکی از معضلاتی است که در خانم‌ها و هم در آقایان وجود دارد. ولی مثل موارد قبلی روغن آرگان به کمکتان می‌آید. این روغن نه تنها در جلوگیری از ریزش مو موثر است، بلکه در صورت استفاده منظم رشد موهای جدید را هم افزایش می‌دهد.

مراقبت از مو در برابر خورشید

تصور نمی‌کنید که اشعه ماورای بنفش تا چه اندازه موها را آسیب می‌زند. روغن آرگان از مو در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. حتی اگر ساعات طولانی از روز را در زیر نور آفتاب به سر کنید، دیگر نگران آسیب موهای خود نخواهید بود.

خواص روغن آرگان برای پوست صورت

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

1. مرطوب کننده طبیعی پوست

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده روغن آرگان احتمالا استفاده از آن به عنوان مرطوب کننده می باشد. به همین دلیل است که اغلب در ساخت لوسیون ها، صابون و نرم کننده های مو به کار می رود.

این خاصیت روغن آرگان به لطف مقادیر فراوان ویتامین E موجود در آن است، ویتامین E از آنتی اکسیدان های محلول در چربی است که به احتباس آب و مرطوب شدن پوست کمک می کند.

برای بهره مند شدن از خاصیت مرطوب کنندگی روغن آرگان، هر دو استفاده موضعی و خوراکی آن (مکمل های خوراکی) موثر خواهد بود.

روش استفاده

چند قطره روغن آرگان را بر روی پوست خود بمالید و با حرکات ملایم ماساژ دهید تا پوست را نرم و مرطوب کند.

2. اثر ضد پیری

روغن آرگان از دیرباز به عنوان درمان طبیعی ضد پیری استفاده می شده است. محققان دریافته اند که ترکیب روغن آرگان خوراکی و آرایشی باعث افزایش قابل توجهی در الاستیسیته پوست می شود که تاثیر بسزایی در جوان ماندن پوست ایفا می کند.

برای بهره مند شدن از این خاصیت می توانید روغن آرگان را به صورت مستقیم روی پوست اعمال کرده یا از مکمل های خوراکی یا ترکیبی از هر دو روش استفاده کنید.

روغن آرگان نه تنها به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند بلکه چین و چروک پوست را کاهش داده و  برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

روش استفاده

قبل از خواب مقداری روغن آرگان را به آرامی بر روی پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید.

3. درمان پوست خشک صورت

ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان برای افرادی که پوست خشک دارند و از بیماری اگزما رنج می برند مفید می باشد.

نحوه استفاده

مقدار کمی روغن آرگان را بر روی پوست بمالید و به آرامی ماساژ دهید، هر روز این روش را به کار ببرید تا زودتر نتیجه بگیرید.

4. درمان آکنه و جوش صورت

آکنه هورمونی اغلب نتیجه افزایش سبوم است که توسط هورمون ها ایجاد می شود. روغن آرگان دارای اثر ضد سبوم است که می تواند میزان چربی روی پوست را به طور موثری تنظیم کند.

به همین دلیل این روغن به درمان چند نوع مختلف آکنه کمک کرده و پوست را نرم و آرام می کند.

طریقه مصرف

توصیه می شود روغن آرگان – یا کرم های صورت حاوی روغن آرگان – را به طور مستقیم و حداقل 2 بار در روز روی پوست بمالید. احتمالا بعد از 4 هفته نتایج آن را مشاهده خواهید کرد.

5. کاهش چربی پوست

بعضی افراد به طور طبیعی پوست چرب تری نسبت به دیگران دارند. همانطور که قبلا اشاره شد روغن آرگان به کاهش سبوم و روغن های پوست کمک زیادی می کند.

از دیگر فواید روغن آرگان می توان به :

1-تقویت ناخن

روغن آرگان به عنوان نرم کننده طبیعی برای ناخن های شکننده استفاده می شود، روغن آرگان ناخن ها را تقویت کرده و باعث افزایش رشد ناخن ها می شود. علاوه بر این روغن آرگان از باکتری ها و عفونت های قارچی بر روی ناخن جلوگیری می کند.

هر شب قبل از خواب چند قطره روغن آرگان را بر روی ناخن ها بمالید.

2-مرطوب کننده لب

در هوای سرد و خشک، لب ها سریع دچار خشکی و ترک خوردگی می شوند، روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده لب عمل کرده و خشکی لب را درمان می کند.

 

منبع : drkhani.wordpress