طرز تهیه “خورشت کرفس” به همراه نکات تکمیلی

خورشت کرفس یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است. خورشت کرفس از گوشت گوسفند یا گاو خُرد شده به همراه کرفس، نعناع و جعفری تهیه می‌شود. در بعضی مناطق در تهیه خورشت کرفس از گوشت مرغ نیز استفاده می کنند. خورشت کرفس به واسطه حضور کرفس در آن که ویتامین و مواد مغذی زیادی دارد، برای سلامتِ قلب، پوست، کبد، کنترل فشار خون و تعدادی خواص دیگر را دارد. خورشت کرفس برخلاف خوشمزه بودن، در بین ایرانی‌ها به خصوص جوان‌ها از طرفداری کمتری برخوردار است. کودکان کمتر این غذا را دوست دارند اما اگر حرفه‌ای آن را درست کنید و چاشنی‌های لازم را به این خورشت اضافه کنید مطمئناً کودکان نیز خورشت کرفس را دوست خواهند داشت.

 Image result for ‫طرز تهیه “خورشت کرفس‬‎

مواد لازم برای خورشت کرفس با گوشت

    • پیاز 2 عدد
    • گوشت خورشتی 300 گرم
    • کرفس 500 گرم
    • برگ کرفس 100 گرم
    • لیموعمانی 3 عدد
    • نعنا تازه 20 گرم
    • جعفری تازه 80 گرم
    • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق چایخوری
    • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه خورش کرفس :

کرفس یک سبزی مقوی و خوشبو هست که خورشت آن خیلی خوشمزه می شود ! خورش کرفس هم دستورای مختلفی دارد . البته از نظر نوع چاشنی ! در مرحله اول ساقه ها و برگ کرفس را جدا کنید. سپس ساقه ها را بشویید سپس در یک صافی قرار دهید تا آب آن خارج شود. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه به صورت یک اندازه خرد کنید. یک اندازه بودن ساقه ها در خورشت ظاهر زیباتری ایجاد می کند. دقت داشته باشید که کرفسی که میخرید ترد و تازه، فشرده و یکدست باشد. در رنگ آن نیز دقت کنید. کرفس باید سبز کمرنگ باشد و رنگ آن سبز تیره رو به قهوه‌ای نباشد. برگ های کرفس را بشویید و آن را به همراه جعفری و نعناع بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد و ریز کنید. در ادامه یک تابه را انتخاب کنید. سپس آن را بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید و  کرفس خرد شده را به همراه جعفری و نعناع خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. کاملاً بگذارید آب سبزی از بین برود و سپس روغن مایع را به آن اضافه کنید تا سبزی و کرفس‌ها سرخ شود. اگر سبزی ها را خیلی سرخ کنید خواص‌شان را از دست می‌دهند. اما این کار باعث خوشرنگ‌تر شدن خورشت کرفس می‌شود. سبزی ها را پس از سرخ شدن از تابه خارج کنید و در گوشه‌ای بگذارید. سپس پیاز ها را پوست بگیرد و بشویید. آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خُرد کنید و در یک قابلمه که می‌خواهید خورشت را در آن بپزید، بریزید.

البته کمی روغن به قابلمه نیز اضافه کنید. بگذارید تا بافت پیازها کمی نرم شوند و رنگشان تغییر کند. بعد از طلایی شدن پیازها به آن‌ها زردچوبه اضافه کنید. خوب هم بزنید تا یکدست شوند و آن‌ها را با هم تفت دهید. در ادامه گوشت‌ها را که از قبل تمیز کرده و شسته بودید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت قطعات خورشتی (منظور از گوشت خورشتی به اندازه‌های نسبتاً بزرگ که به هنگام پخت قابل مشاهده باشد) خرد کرده بودید، را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. گوشت را به آرامی تفت دهید تا سرخ شوند. برای این منظور شعله گاز را کم کنید. بعد از اینکه گوشت ها سرخ شدند، رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. زمانی که رب گوجه‌فرنگی سرخ شد و رنگ آن تغییر کرد، ساقه های خُرد شده کرفس را اضافه کنید و بگذارید با بقیه مواد خورشت، تفت داده شود. سپس به قابلمه چند پیمانه آب جوش اضافه کنید. شعله اجاق گاز را ملایم کنید و اجازه دهید گوشت‌ها به آرامی پخته شوند. اینک زمان اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت است. برای اینکه تلخی لیمو عمانی ها گرفته شود، آن ها را با یک چنگال سوراخ کنید و به مدت یک ساعت در یک ظرف آب قرار دهید. این کار را از قبل انجام بدید و سپس لیمو ها را در این مرحله به قابلمه اضافه کنید. مقداری از گوشت را امتحان کنید، بعد از اینکه نیم پز شده بود به آن نمک و فلفل اضافه کنید و مواد را هم بزنید. سپس به قابلمه سبزیجاتی را که سرخ کرده اید را اضافه کنید.

برای بهتر پخته شدن مواد در قابلمه را به صورت نیم باز قرار دهید و به مدت ۳ ساعت صبر کنید تا پخته شوند.

 

 نکاتی ریز در خوشمزه تر کردن خورش کرفس :

  1. اگر بخواهید در خورشت از گوشت گوسفندی استفاده کنید باید از همان ابتدای پخت همه مواد را با همراه گوشت تفت دهید. چون گوشت گوسفند زود پز است.
  2. بجای آبغوره یا آب نارنج میتوانید از لیموعمانی برای مزه دار کردن خورش استفاده کنید.برای این کار دو یا سه عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و نیم ساعت قبل از پایان  پخت داخل خورش بیندازید.
  3. برای جا افتادن و خوشمزه تر شدن خورشت باید حرارت را کم کنید تا خورشت به آرامی بپزد.
  4. برای لذیذ تر شدن خورش کرفس میتوانید از استاک استفاده کنید.
  5. برای اینکه رنگ و طعم جعفری از بین نرود بهتر است در اواخر پخت آن را به خورشت اضافه کنید.در ضمن جعفری را نباید زیاد سرخ کنید چون طعم و بو و خاصیتش را از دست می دهد.
  6.  از گوشت مرغ هم می توانید برای تهیه خورش کرفس استفاده کنید.
  7. بر حسب سلیقه تان در خورشت کرفس میتوانید از لوبیا چیتی هم استفاده کنید.
  8. خوشمزه شدن خورشت کرفس به نازکی و جوانی ساقه های کرفس است.
  9.  استفاده از نعنا و جعفری در خورشت کرفس طعم بی نظیری به این خورشت میدهد و طعم آن را همه پسند میکند.
  10. بجای لیمو عمانی که ممکن است مزه تلخی به خورشت بدهد استفاده از آب لیموی تازه اولویت بیشتری دارد.
  11.  برگ های کرفس را با کره تفت دهید تا عطر و طعم خورشت شما  فوق العاده ای شود.
  12. سبزیجات استفاده شده در خورشت کرفس نیازی به سرخ شدن ندارند و تنها تفت دادن آن ها کافیست.
  13.  توجه داشته باشید که گوشت گوساله و سبزیجات نباید همزمان به خورشت اضافه شوند. زیرا گوشت برای کامل پخته شدن به زمان زیادتری نیاز دارد.
  1.  اضافه کردن آب گوشت می تواند طعم خورشت کرفس شما را چند برابر کند.
  2. زردچوبه و زعفران جزو ادویه های مهم و اصلی این خورشت هستند.
  3. برای اینکه خورشت شما ترش نشود بهتر است موقع اضافه کردن آب لیمو آن را کم کم به خورشت اضافه کنید.
  4. خورشت کرفس هر چه قدر زمان زیادی بپزد جا افتاده تر میشود.
  5. اگر سبزی های این خورشت پس از شستن  به طور کامل خشک نشوند در هنگام پخت له می شوند.
  6.  برای خوش طعم کردن خورش میتوانید یک تکه گوشت چربی دار داخل آن بریزید.
  7. اگر بخواهید از رب در خورشت کرفس استفاده کنید باید بعد از سرخ شدن گوشت رب را به آن اضافه کنید.
  8. در هنگام خرد کردن ساقه های کرفس نخ ها را از بالای آن بکشید و خارج کنید.
  9. برگ های ظریف کرفس را خرد کنید و در خورشت استفاده کنید.
  10. در سبزی خورشت کرفس به اندازه نصف جعفری یا کمتر ،نعنا بزنید .سبزی ها را ریز خرد و سرخ کنید وساقه های نعنا را در سبزی خرد نکنید.
  11. .سعی کنید همیشه خورشت را با مقدار مشخصی اب بپزید تا کم یا زیاد نباشد. اگر آب خورش کم شد مقداری اب جوش داخل آن بریزید.
  12. از کنگر و ریواس هم برای خوشمزه تر کردن خورشت کرفس میتوانید استفاده کنید. به این شکل که کنگر را مانند کرفس به اندازه یک بند انگشت خرد کنید و کمی تفت دهید و با بقیه مواد مخلوط کنید.

منبع : نمناک