یکی از بهترین دسرهای ایرانی فرنی است. فرنی در انواع مختلف پخته می شود مثلا فرنی آرد نشاسته یا "فرنی آرد برنج" که خوشمزه ترین و مقوی ترین آن ها فرنی با آرد برنج است، که به دلیل آسان بودن پخت و در دسترس بودن مواد اولیه مصرف بسیار بالایی دارد. می تواند به عنوان یک میان وعده یا صبحانه صرف شود. برخی آن را به صورت گرم و برخی به صورت سرد مصرف کنند. برای افطاری  در ماه مبارک رمضان، این نوع فرنی بسیار تهیه و مصرف می شود و طرفداران بسیاری در این ماه دارد. زیرا فرنی غذایی مقوی می باشد و می توان گفت یک وعده غذایی کمکی برای کودکان است. ما در مقاله پایین طرز تهیه فرنی با آرد برنج را در اختیار شما قرار می دهیم تا دسری خوشمزه را برای افطار و برای کودکان خود آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی آرد برنج

2 لیوان شیردو قاشق غذاخوری آرد برنج4 قاشق غذاخوری شکر1 قاشق غذا خوری گلابنصف لیوان آب

دقت داشته باشید که میزان مواد اولیه برای مصرف 2 نفر می باشد.

زمان تهیه مواد اولیه آن 5 دقیقه و زمان پخت آن حدود 20 دقیقه می باشد.

 

طرز تهیه فرنی آرد برنج به چه صورت است؟ 

فرنی را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد. یکی از بهترین روش ها به این صورت است که، شیری که تهیه کرده اید را درون قابلمه بریزید، سپس آب و آرد برنج را به شیر اضافه کنید و روی حرارت ملایمی قرار دهید. در این زمان باید به صورت مکرر مواد داخل قابلمه را به هم بزنید، زیرا با لحظه ای غفلت کردن امکان دارد که آرد در شیر به صورت کامل حل نشود و به حالت گلوله ای تبدیل شود. پس از به جوش آمدن شیر باید بیشتر به هم بزنید. سپس بعد از چند دقیقه با کنار گذاشتن قابلمه از روی حرارت، و اضافه کردن شکر و گلاب به مواد درون قابلمه، دوباره آن را روی حرارت قرار می دهید. همچنان کار قبلی را ادامه دهید و مواد را خوب به هم بزنید تا فرنی به قوام لازم برسد. بعد از این مرحله، باید توجه داشته باشید که وقتی فرنی را از روی اجاق گاز بر    می دارید میزان سفتی فرنی به گونه ای باشد که نه سفت شدید بوده و نه شل و روان، زیرا وقتی فرنی را در یخچال قرار دهید و سرد شود حالتی سفت به خود می گیرد. پس از برداشتن از روی حرارت، فرنی را در ظرف های دلخواه می ریزید. در صورت تمایل داشتن به فرنی سرد آن را در یخچال قرار می دهید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر بلافاصله از روی حرارت برداشته و در یخچال قرار دهید احتمال این که بعدا فرنی آب بیندازد وجود دارد . پس در نتیجه اگر به فرنی سرد علاقه دارید ابتدا در محیط خانه کمی به دمای معتدل برسد سپس در یخچال قرار دهید. اما اگر به فرنی گرم و نیمه سرد علاقه دارید در فضای بیرون یخچال قرار دهید تا به حالت معتدل برسد و سپس میل نمایید. هم چنین باید دقت کرد که مصرف فرنی بعد از وعده غذایی، عوارض زیان باری همانند بالا رفتن تری گلیسیرید و افزایش وزن دارد.

تهیه فرنی با آرد برنج در طعم های مختلف

می توان از شکر در مرحله اول پخت فرنی استفاده نکرد و به هنگام صرف آن از مربا یا عسل برای شیرین کردن طعم آن استفاده کرد. برای تزیین کردن فرنی تهیه شده، می توان از کاکائو استفاده کرد. به این حالت که کاکائو را با مقداری آب خیس کرده و سپس روی فرنی ها را به شکل دلخواه تزیین کرد. یا فرنی را در طعم های دیگری مانند فرنی با طعم کاکائویی نیز می توان تهیه کرد. به این صورت که، در مواد اولیه فرنی کمی پودر کاکائو اضافه کرده و به هم بزنید. برای تزئین آن هم می توان از ترافل های رنگی و گوناگون استفاده کرد.

 فرنی با طعم میوه: در ظرف دلخواه، میوه مورد نظر را قرار داده و فرنی تهیه شده را روی آن میوه ها بریزید و پس از سرد شدن میل نمائید و تزئین آن را می توان با دارچین یا هر چیز دیگری که مورد سلیقه شما باشد انجام داد.

فرنی زعفرانی: در مواد اولیه آن مقداری آب زعفران اضافه کرده و سپس روی آن را تزئین می کنید.

 

ارزش غذایی فرنی آرد برنج

همان طورکه در مطالب بالا گفته شد، فرنی از ارزش غذایی بسیاری بالایی برخوردار است. به خصوص زمانی که به فرنی آرد برنج، عسل اضافه شود.در هضم غذا بسیار مفید است. همچنین به لحاظ علمی میزان انرژی که از خوردن فرنی آرد برنج به بدن وارد می شود حدود 374 کیلو کالری، میزان کربوهیدرات 99 گرم، والین 32 میلی گرم، متیونین 11.99 میلی گرم، تیروزین 28 میلی گرم، سرین 25 کیلوگرم، آرژین 45 میلی گرم، لیسین 25 میلی گرم و ... می باشد.

در صورت اضافه کردن عسل به فرنی آرد برنج، میزان انرژی دریافتی، 313 کیلوکالری، پتاسیم 26 میلی گرم،کربوهیدرات78 گرم، سدیم 5 میلی گرم، نیاسین0.099 میلی گرم، فسفر11 میلی گرم، پروتئین0.20 گرم و... می باشد.

فرنی آرد برنج غذای کمکی کودکان

در وبلاگ متفاوت98 همراه ما باشید

 به توصیه پزشکان، غذای کمکی برای کودکان در 7 ماهگی کودک آغاز می شود. بهترین غذای کمکی کودکان، فرنی آرد برنج است که ابتدا با خوردن یک قاشق روزانه آغاز می شود و سپس به میزان آن در روز های بعد افزوده می شود. برای این که میزان کالری که از فرنی به کودک می رسد زیاد تر باشد، در تهیه فرنی یک قاشق مربا خوری می توان کره حیوانی اضافه کرد.

میزان انرژی که به کودک می رسد حدود 220کالری، میزان پروتئین 8.5 گرم، چربی 4 گرم، کربوهیدرات 37 گرم، آهن 1 میلی گرم، کلسیم 260 میلی گرم، ویتامین A 130 میلی گرم، ویتامین C 2 میلی گرم می باشد.

در نهایت این که با تهیه و سرو فرنی آرد برنج و دیگر فرنی ها، دسری خوشمزه برای خود داشته باشید. علاوه بر آن، همان طورکه در مطالب بالا اشاره کردیم فرنی مزیت ها و فواید فراوانی برای همه و به خصوص کودکان می تواند داشته باشد. امیدواریم که طرز تهیه آن را به خوبی در اختیار شما قرار دادیم.

 

منبع : namakestan2