‌کباب‌ها در میان اقوام ایرانی دارای انواع مختلف کوبیده، برگ، بختیاری، شیشلیک و … است. شاخص‌ترین نوع آنها کباب برگ و مشهورترین آنها کباب کوبیده است.

معمولا کباب‌ها را با پیاز و زعفران طعم‌دار و با نان به همراه ریحان، نعناع، ترخون و پیاز مصرف می‌کنند. گاهی نیز آنها را با چلو به همراه کره، تخم‌مرغ خام و سماق میل می‌کنند. البته امروزه به علت نگرانی ایرانی‌ها در مورد کلسترول و اضافه وزن تا حدودی این موضوع تعدیل شده به طوری که تخم مرغ خام حذف شده و کره را در کنار بشقاب می‌گذارند تا در صورت تمایل به پلو اضافه شود.

Image result for ‫خواص چلوکباب‬‎


به طور کلی مصرف یک پرس کباب به همراه چلو و کره حدود 1200 کالری انرژی به بدن ما می‌رساند. از این رو، برای کاهش این کالری کباب خود را به همراه نان یا نصف چلو میل کنید و به دلیل آن که کباب کوبیده سرشار از کلسترول و تری‌گلیسیرید است، ترجیحا از کباب برگ استفاده، نمایید.

بد نیست بدانید در یک سیخ کباب کوبیده 270 کالری و یک سیخ کباب برگ 200 کالری انرژی نهفته است.

توصیه‌ها:کبابی کردن یکی از روش‌های مفید برای پخت گوشت‌هاست، به شرطی که در هنگام تهیه شرایط استاندارد رعایت شود. در این روش ممکن است برخی از قسمت‌های کباب حرارت کافی دریافت نکرده و مغز آن قرمز مانده و آلودگی‌هایی در آن باقی بماند. بنابراین برای کبابی کردن گوشت باید آن را در حرارت پایین یا آتش ملایم طبخ کرد تا مغز پخت و آبدار شود و ویتامین‌های آن محفوظ بماند. از این‌رو، قبل از مصرف هر نوع کباب ابتدا درون آن را باز کرده و پس از اطمینان از مغز پخت بودن، آن را میل کنید. میکروب‌های موجود در کباب‌های نیم پز یا نپخته می‌تواند برای سلامت انسان بسیار مخاطره‌آمیز باشد.

در اثر خشک شدن یا سوختن گوشت کبابی پروتئین‌های سطح آن تخریب شده و مواد سرطانزایی به وجود می‌آید که بسیار خطرناک است، بنابرین از مصرف کباب‌های سوخته جدا اجتناب کنید.

قبل از کباب کردن گوشت تا آنجا که امکان دارد چربی‌های ظاهری آن را جدا کنید. چرا که هنگام کباب شدن گوشت چربی آن ذوب شده و در آتش ریخته و ایجاد دود می‌کند. این دود که روی گوشت می‌نشیند حاوی مواد مضری است که برای مصرف‌کننده خطرناک و سرطان‌زاست، پس شعله ایجاد شده ناشی از ریختن چربی برروی منقل یا گاز را فورا خاموش کنید و هرگز برای کباب کردن گوشت به آن روغن نزنید. ولی چنانچه گوشت را در فر کباب می‌کنید اطراف گوشت را کمی روغن بمالید چرا که در این صورت شیره گوشت بیرون نمی‌آید و بخار نمی‌شود.گوشت‌های کبابی به دلیل آن که هنگام پخت در شیره خود پخته می‌شوند، از ارزش غذایی بالایی برخوردارند، ‌پس بهتر است کباب را آبدار تهیه و آن را با سالاد، سبزیجات تازه، گوجه‌فرنگی و سماق مصرف کنید. ویتامینC موجود در این ترکیبات می‌تواند منجر به جذب بهتر آهن گوشت شود. از سوی دیگر اگر گوجه فرنگی را کبابی کرده یا بپزیم، لیکوپن یا همان ترکیب آنتی‌اکسیدان آن بهتر جذب بدن خواهد شد و بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

سماق چاشنی مخصوص کباب و منبع مهم ویتامینC است. سموم را از بدن خارج کرده و به هضم غذا کمک می‌کند و برای مبتلایان فشارخون مفید است. همچنین سماق به دلیل آن که آنزیم‌های مخرب گوشت را خنثی می‌سازد و چربی‌ها را زود تجزیه می‌کند مصرف آن به همراه کباب بسیار توصیه می‌شود.

منبع :nicecooking.food