زنان به نسبت مردان به ویتامین ها و مواد مغذی بیشتر نیاز دارند. بسیاری از مواد مغذی در بدن تولید نمی شود به همین علت نیاز است که این کمبود از طریق مکمل ها جبران شود. امروز در نیک صالحی میخواهیم برخی از ویتامین های ضروری برای زنان را عنوان کنیم. با ما همراه باشید

 

 

مهمترین ویتامین های ضروری برای زنان

برخی از زنان ممکن است علاوه بر رژیم غذایی، نیاز داشته باشند که مکملهای برخی ویتامین ها را نیز دریافت کنند. به تازگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که ویتامینها برای عملکرد طبیعی سلول ضروری هستند، ضمن اینکه بدن بسیاری از مواد مغذی را تولید نمیکند و ما باید بسیاری از آنها را از راه مواد غذایی به دست بیاوریم.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ۱۵ مورد از ویتامین های ضروری برای زنان و مناسب برای عملکرد مناسب بدن معرفی کرده است که ما راه‌های جذب این ویتامین‌ها را هم معرفی می‌کنیم.

ویتامین آ: طالبی، زردآلو، زرده تخم مرغ

ویتامین ب ۱ (تیامین): گوشت بدون چربی، آجیل و دانه ها، غلات سبوس دار

ویتامین ب ۲(ریبوفلاوین): شیر و سایر محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز

ویتامین ب ۳ (نیاسین): حبوبات، ماهی، مرغ

ویتامین ب ۶: آووکادو، موز، آجیل

ویتامین ب ۱۲: تخم مرغ، شیر

ویتامین ث: مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکسل

ویتامین دی: ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، شیر غنی شده و فراورده های لبنی

ویتامین ای: انبه، مارچوبه، روغن های گیاهی

ویتامین کا: گل کلم، کلم پیچ، گوشت گاو

بیوتین: آجیل، شکلات

اسید پانتوتنیک: کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و سفید، قارچ

فولات: چغندر، عدس، کره بادام زمینی

کولین: تخم مرغ، گوشت، ماهی

کارکرد ویتامین های ضروری برای زنان

 

مهمترین ویتامین های ضروری برای زنان

بسیاری از این ویتامینها کارکردهای مشابه دارند به عنوان مثال هر دو ویتامین های آ و ث منجر به ترویج سلامت دندانها، میشوند و یا این که ویتامینهای گروه ب منجر به افزایش متابولیسم بدن با تولید سلول های قرمز خون خواهند شد.

با این حال برخی عملکردهای بدن نیاز به ویتامینهای خاص دارند. به عنوان مثال ویتامین دی برای کمک به جذب و حفظ سطوح مناسبی از کلسیم ضروری است. دریافت ویتامین دی کافی از طریق مواد غذایی کمی سخت است و به همین دلیل روزانه قرار گیری در معرض نور خورشید برای ۲۰ دقیقه توصیه شده است و آنهم برای سنتز ویتامین دی از طریق پوست.

علاوه بر این، بدن برای انعقاد موثر خون نیاز به ویتامین کا دارد. خوشبختانه کمبود ویتامین کا نادر است و دلیلش هم این است که باکتری های روده ۷۵ درصد از ویتامین کا را تولید میکنند و مابقی آن را میتوان از طریق خوردن غذاهای سالم به دست آورد.

آیا نیازی به دریافت مکمل ها هست؟

اکثر زنان نیازی به دریافت مکمل ها ندارند مگر با تجویز پزشک. با این حال چند حالت استثنا در این زمینه وجود دارد:

زنان باردار: زنان باردار و شیرده باید ویتامین های ب ۶ و ب ۱۲ بعلاوه اسیدفولیک را به صورت مکمل نیز دریافت کنند و آنهم برای جلوگیری از آسیب به جنین در حال رشد. اسید فولیک به کاهش خطر ابتلا به تعدادی از نقائص حین تولد مانند اسپینابیفیدا و وزن کم هنگام تولد کمک میکند. اگر شما در حال تلاش برای باردار شدن هستید، دریافت اسید فولیک اضافه از طریق مکمل ها را باید در نظر داشته باشید.

زنان با محدودیت های رژیم غذایی: زنانی که رژیم غذایی گیاه خواری دارند، ممکن است به دریافت مکمل های ویتامین ب ۱۲ نیاز داشته باشند. علاوه بر این اگر به دنبال رژیم غذایی گیاه خواری، محصولات لبنی، تخم مرغ و ماهی نیز مصرف نشود، فرد در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین آ نیز قرار می گیرد. مصرف مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات تیره رنگ می تواند به جلوگیری از این کمبود کمک کند. چنین افرادی باید مطمئن شوند که به اندازه کافی روی از طریق رژیم غذایی به دست می آورند. در غیر این صورت مکمل روی باید مصرف شود.

زنان سالخورده: زنان مسن که از نور خورشید اجتناب می کنند، نیاز دارند که مکمل های ویتامین دی را دریافت کنند. در نظر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد این مکمل خطرناک است و نباید بیش از مقادیر توصیه شده مگر با تجویز پزشک، آن را مصرف کرد. زنان مسن همچنین ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین های گروه ب باشند که نقش مهمی در هضم و سوخت و ساز بدن دارد.

بد نیست بدانید کمبود ویتامین ب ۱۲ در زنان ۶ هشدار جدی دارد

توانایی بدن یک زن برای جذب ویتامین ب ۱۲ به تدریج و با افزایش سن، کاهش می‌یابد. محققان آمریکایی نشان داده‌اند که ۴ درصد از زنان بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.

 در وبلاگ متفاوت98 همراه ما باشید

لیست ویتامین های ضروری برای زنان

فقر این ویتامین بخصوص در زنانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند و داروهای اسید معده دریافت می‌کنند، گیاه خوارانی که گوشت دریافت نمی‌کنند و … بیشتر به چشم می‌خورد.

علائم جدی کمبود ویتامین ب ۱۲ که نیاز فوری به توجه پزشکی دارند از این قبیل است:

سرگیجه: حملات مکرر سرگیجه می‌تواند یک سیگنال جدی ابتلا به کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. احساس لرزش سریع در حالت نشسته از نشانه‌های دیگر است. کسانی که فقر ویتامین ب ۱۲ دارند، همچنین هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن از پله‌ها دچار سرگیجه می‌شوند که این حالت البته بسیار خطرناک است و نیاز به توجه فوری پزشک دارد.

فراموشی: فراموشی مزمن و نامتعارف ممکن است نشان دهنده یک مساله عمیق پزشکی باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سنین بالاتر هستند. یک آزمایش خون ساده می‌تواند کمبود ویتامین ب ۱۲ را تشخیص دهد و رژیم‌های مکمل می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های شناختی در این افراد جلوگیری کنند.

علائم کمبود ویتامین ب ۱۲ در زنان

رنگ پریدگی: عدم تولید کافی سلول‌های قرمز خون در افراد مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ منجر به بروز حالت رنگ پریدگی می‌شود.

خستگی غیر قابل توضیح: احساس خستگی برای طولانی مدت حتی اگر فرد به میزان کافی خواب دریافت کرده باشد، البته همراه با علائمی که در بالا ذکر شد، می‌تواند نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد و این را محققان آکادمی تغذیه و رژیم درمانی ایالات متحده ادعا کرده‌اند.

سوزن سوزن شدن: این حالت بخصوص زمانی که فرد برای طولانی مدت نشسته باشد، معمولی است اما احساس بی‌حسی در سراسر بدن همراه با سوزن سوزن شدن می تواند نشانه ابتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. آسیب‌های عصبی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث بروز این نشانه ها می‌شود.

ضعف عضلانی: یک نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ این است که اکسیژن کافی به عضلات نمی‌رسد و فرد ضعف عضلانی نامتعارف را تجربه می‌کند.

بهترین منابع: با توجه به موسسات ملی بهداشت جگر گوساله غنی از ب ۱۲ است. گوشت گاو، بوقلمون، مرغ، ماهی قزل ‌آلا، سرشار از این ویتامین است. تخم مرغ و شیر نیز از دیگر منابع هستند

منبع: نیک صالحی